Idealny lunch dla dziecka

W 2008 r. w związku z narastającym w USA problemem otyłości również wśród dzieci i młodzieży eksperci zajmujący się kwestią żywienia dzieci przeprowadzili ocenę dotyczącą składu posiłków spożywanych przez amerykańskie dzieci i nastolatki w szkole. Wnioski płynące z tych obserwacji były alarmujące i stały się podstawą do stworzenia i opracowania narodowego programu regulującego kwestię żywienia dzieci i młodzieży. 

Do głównych błędów w żywieniu dzieci zaliczono:
spożywanie zbyt małej ilości owoców i warzyw, małą ich różnorodność w diecie ( prawie jedną trzecią całej ilości spożywanych warzyw stanowiły ziemniaki)
spożywanie zbyt dużej ilości przetworzonych produktów zbożowych
spożywanie tłuszczów nasyconych i sodu w ilości znacznie przekraczającej dobowe zapotrzebowanie
nadmierną podaż kalorii (często do 500 kcal/dobę) której źródłem były głównie utwardzane tłuszcze i cukier.

Opracowany w 2010 r. program dotyczący żywienia dzieci w szkołach zalecał zwiększenie ilości owoców, warzyw i produktów z pełnego ziarna, ustalał podaż kalorii w zależności od grupy wiekowej dzieci oraz ograniczał zawartość tłuszczów trans i soli. Program ponadto zakładał poprawę jakości żywienia dzieci z uwagi na to, że ponad połowa wszystkich spożywanych przez dzieci kalorii pochodziła z posiłków spożywanych w szkole.

Po wprowadzeniu w życie tego programu w ciągu kilku lat napotykano na pewne trudności, m.in. zauważono, że duże ilości jedzenia marnują się, są problemy z doborem składu posiłków pod względem np. dopuszczalnej zawartości tłuszczu i soli. Po głębszej analizie jednak dostrzeżono pewne prawidłowości, np.:

konieczność przyzwyczajania dzieci już od najmłodszych lat do spożywania różnorodnych posiłków, wtedy będą chętniej sięgały po nowe produkty i pokarmy
owoce i warzywa będą chętniej spożywane jako element posiłku, np. jako deser, a nie jako przekąska między posiłkami.
A zatem – jak powinna wyglądać proporcja różnych składników pokarmowych w lunchu dziecka do 12. roku życia?

OWOCE: 90–180 g 
WARZYWA: 130–180 g (w tym warzywa strączkowe) 
MLEKO lub produkty mleczne: szklanka PRODUKTY ZBOŻOWE: 28–56 g (maksymalnie 250–350 g/tydzień) 
MIĘSO: 28–56 g (maksymalnie 280–350 g/tydzień) 
ZAWARTOŚĆ SOLI: mała 
TŁUSZCZE NASYCONE: powinny dostarczać maksymalnie do 10% kalorii 
TŁUSZCZE TRANS: nie powinny być spożywane przez dzieci

Aby przyrost masy ciała dziecka był prawidłowy, zaleca się przestrzeganie norm kalorycznych. Ustalone normy kaloryczne dla lunchu to:
dla dziecka do 5. roku życia → 550–650 kcal
dla dziecka między 6.–8. rokiem życia → 600–700 kcal
dla dziecka między 9.–12. rokiem życia → 750–850 kcal

Źródło:

http://diabetologia.mp.pl/cukrzyca_dziecieca/show.html?id=123122

Share

Leave a Reply

Rekomendacja
Dołącz w Google+
ASGARD AGENCJA SEM
Archiwum bloga
Updated by ASGARD: