Nadwaga lub otyłość u 1/4 Polek zachodzących w ciążę

1/4 Polek zachodzących w ciążę ma nadwagę lub otyłość, a to zwiększa ryzyko powikłań ciąży, przedwczesnego porodu, a nawet wady wrodzonej u dziecka – alarmowali lekarze i dietetycy we wtorek na konferencji prasowej w Warszawie.

Zaprezentowali na niej również nowe proste narzędzie edukacyjne dla kobiet ciężarnych i młodych mam. Jest to infografika, która w prosty sposób prezentuje im zasady prawidłowego żywienia i dbania o formę fizyczną. Opracowali ją specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka” (IPCZD) w Warszawie w ramach projektu pt. „Zachowaj równowagę”.

„W Polsce 1/4 kobiet rozpoczyna ciążę, mając już problem z nadwagą i otyłością” – powiedział dr Zbigniew Kułaga z Zakładu Zdrowia Publicznego IPCZD. Powołał się przy tym na badania przeprowadzone pod kierunkiem dra Andrzeja Wojtyły w grupie 4 tysięcy pań.

Tymczasem, ze zbyt dużym wskaźnikiem masy ciała (BMI) związane jest ryzyko poważnych powikłań ciąży oraz problemów zdrowotnych u matki i dziecka. Dane epidemiologiczne wskazują, że wśród ciężarnych z nadwagą i otyłością dwukrotnie częstsze jest nadciśnienie tętnicze i cukrzyca ciążowa, a choroba zakrzepowo-zatorowa występuje 4,5 raza częściej, trzykrotnie rośnie ryzyko wystąpienia tzw. stanu przedrzucawkowego, częściej też dochodzi do poronień, urodzenia martwego dziecka, albo konieczne jest rozwiązanie porodu przez cesarskie cięcie.

„U dzieci kobiet, które w ciąży miały problem z nadwagą i otyłością częstsze są także wady wrodzone” – podkreślił dr Kułaga.

Zwrócił też uwagę, że duży wskaźnik BMI u ciężarnej zwiększa ryzyko nadwagi i otyłości u dziecka w przyszłości. Ryzyko, że kobieta ważąca za dużo urodzi dziecko z dużą masą ciała (4 kg i więcej) jest wyższe aż 4,5 raza. Takie noworodki są z kolei dwukrotnie bardziej zagrożone nadwagą i otyłością jako dzieci oraz w życiu dorosłym.

„Musimy być świadomi tego, że ciąża jest okresem, w którym odbywa się programowanie metaboliczne dziecka” – zaznaczył dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia oraz kierownik projektu „Zachowaj równowagę” prof. Mirosław Jarosz. Jak wyjaśnił, dzieje się tak, ponieważ żywienie w ciąży – np. nadmiar lub niedobór energii, tłuszczów, nieprawidłowe proporcje witamin, mikroelementów – zmieniają czynności genów dziecka.

Dlatego zdrowe odżywianie się w okresie ciąży oraz dbanie o formę fizyczną są tak ważne, podkreślali eksperci.

„Jeżeli nawet kobieta przed zajściem w ciążę miała nieprawidłowe nawyki żywieniowe, to w okresie ciąży może podjąć konkretne działania, by je zmienić na lepsze” – zwróciła uwagę Aneta Grajda z Instytutu „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”.

Według niej prawidłowy przyrost masy ciała u ciężarnej zależy od tego, jaki wskaźnik BMI kobieta posiadała wcześniej. Dla pań, które mają nadwagę wynosi on od 7 do 11,5 kg, natomiast dla otyłych – od 5 do 9 kg. Kobiety, które przed ciążą ważyły prawidłowo mogą przybrać na wadze od 11,5 do 16 kg.

„Bardzo ważną zasadą odżywania się w ciąży jest to, by jeść dla dwojga, ale nie za dwoje” – powiedziała Grajda. Dodała, że w ciąży nie wzrasta znacznie zapotrzebowanie na kalorie, ale na składniki odżywcze, witaminy i minerały.

W pierwszym trymestrze kobieta w ogóle nie potrzebuje większej ilości energii z jedzenia, a w II i III trymestrze wzrost zapotrzebowania wynosi odpowiednio 360 kKal (kilokalorii) i 475 kKal, czyli tyle co jeden dodatkowy posiłek.

Komponując codzienny jadłospis ciężarna powinna opierać się na piramidzie zdrowego żywienia opracowanej przez IŻŻ, wybierając te, które mają największą wartość żywieniową, podkreśliła Grajda.

„Trzeba przy tym pamiętać, że ważna jest różnorodność produktów oraz regularność jedzenia” – dodała.

Ciężarna powinna jeść 5-6 posiłków w ciągu dnia, a przerwy pomiędzy nimi nie powinny być większe niż 4 godziny i nie krótsze niż 2,5 godziny.

Głównym źródłem kalorii dla kobiety w ciąży powinny być produkty zbożowe jak najmniej przetworzone. Do każdego posiłku konieczne jest dołączenie warzywa lub owocu, nie można też zapominać o mleku lub jego przetworach, które jest istotnym źródłem wapnia oraz o tłustych rybach morskich, które zawierają kwasy omega-3 niezbędne dla rozwoju układu nerwowego dziecka. Bezpieczniej jest jeść ryby pełnomorskie i niedrapieżne oraz krócej żyjące, np. śledzie czy szprotki.
Grajda zwróciła też uwagę, że ani ciąża, ani czas karmienia piersią nie są dobrym okresem na odchudzanie się.

W ciąży kobiety nie powinny również zapominać o dbaniu o dobrą formę. Ćwiczenia fizyczne poprawiają sprawność, samopoczucie i pomagają lepiej przygotować organizm do porodu. Zanim podejmie się jakąś regularną aktywność fizyczną warto jednak skonsultować się w tej sprawie z lekarzem, zaznaczyła Grajda.

Źródło:

http://www.mp.pl/ginekologia/aktualnosci/show.html?id=96529

Share

Leave a Reply

Rekomendacja
Dołącz w Google+
ASGARD AGENCJA SEM
Archiwum bloga
Updated by ASGARD: